Kvalitet som sømmer seg
- For Bürstner handler det om å ligge i forkant og ha stort fokus på detaljer, design og kvalitet. Vi ønsker å levere komfortable, elegante, godt polstrede møbler i både skinn og tekstiler som er bedre enn våre konkurrenters og minst like bra som det beste av det beste i personbiler og i våre kunders egne stuer, forklarer produktsjefen hos Bürstner, Markus Pangerl.
Derfor har en av Europas ledende produsenter av vogner og bobiler nå fått skreddersydd en unik symaskin som har kostet nærmere to millioner kroner å utvikle.
1000 ansatte
Bürstner-fabrikken ligger i den tyske byen Kehl ved siden av Rhinen og den fransk-tyske grensen i delstaten Baden-Württemberg og i umiddelbar nærhet til Strasbourg i Frankrike. Det meste av produksjonen skjer i denne fabrikken hvor det blant annet finnes en egen søm-avdeling med 30 ansatte. Totalt er det nærmere 1000 ansatte.
I forkant
- For at vi skal kunne levere en så høy kvalitet på våre produkter som vi ønsker, så må vi være i forkant også i forhold til produksjonsmetoder og produksjonsutstyr samtidig som våre ansatte hele tiden må være på høyden i forhold til kompetanse, forteller Pangerl.
Senkeseng
Med 55 års erfaring har Bürstner ofte vært i forkant og en pådriver av caravanutviklingen, som for eksempel med senkesenga i halvintegrerte bobiler. Bare i løpet av tre siste årene har Bürstner fått mer enn 20 priser i Tyskland og i utlandet for sine produkter.
Spiller sammen
- Det handler om å se og ha stort fokus samtidig på alle områdene som samlet sett gir det beste resultatet, eller produktet: Utvikling, design, møbelkonstruksjoner eller produksjonen i vår avdeling for søm. Alle disse områdene er knyttet svært tett sammen i vår produksjon, sier produktsjefen.
Kvalitetsstyring
Produksjonen i Bürstner er sertifisert etter det som regnes som verdens mest anerkjente standard for kvalitetsstyring; ISO 9001. Standarden er basert på et sett prinsipper for kvalitetsstyring som kundefokus, ledelse, medarbeidernes engasjement, prosessorientering, systemorientert ledelse, kontinuerlig forbedring og faktabaserte beslutninger.
Tre på topp
I sin 55 år lange historie har Bürstner opplevd både oppturer og nedturer. Bürstner ble i 1998 overtatt av Hymer AG på eiersiden. I dag er Bürstner rangert blant de tre største produsentene i alle europeiske land med noen få unntak.
For enhver smak
En strategisk viktig valg for dagens suksess ble trolig gjort i årene etter 2000 hvor det ble svært klart for Bürstner at den tradisjonelle caravankunden ikke lenger eksisterte. Den universale trenden var over. Individualisme ble det nye stikkordet og Bürstner svar var å lage et bredere utvalg av modeller slik at man kunne matche nær sagt et hvert ønske og behov.
Grenseløs velvære
- Men vår filosofi og visjon ligger fast: Uansett hvilke modeller eller varianter våre kunder velger, skal de hele tiden oppleve den «grenseløse følelsen av velvære». Det gjelder også i vår kundebehandling, avslutter Markus Pangerl.